Kaip parinkti vaikui darželį?
Kokio psichologinio tipo vaikus specialistai rekomenduoja leisti į lopšelį (iki 3 metų) ir kokio- į darželį ( nuo 3 metų) ?
Psichologai dažniausiai rekomenduoja vaikus pradėti leisti į darželį ne anksčiau trejų – ketverių metų. Paprastai tėvai vaiką išleidžia į lopšelį dėl finansinių priežasčių, nes mamai reikia grįžti į darbą. Į lopšelį gali keliauti tie vaikai, kurie yra ganėtinai savarankiški, kad galėtų pasirūpinti savimi, ekstravertai, kuriems reikia daugiau bendravimo ir aktyvieji, kuriems su aukle ar mama namuose trūksta erdvės veiklai.
Kokiems vaikams geriau augti namuose su aukle?
Namuose su aukle geriau likti tiems vaikams, kurie yra jautrūs ir/ar intravertai. Tokiems vaikams labiausiai tinka namų sienos ir artimi žmonės, o lopšelis jautresniems vaikams gali sukelti įvairius psichologinius ir fizinius negalavimus, pvz.: neaiškius galvos ar pilvo skausmus, mikčiojimą, tikus.
Į ką tėvai turėtų orientuotis rinkdami atžalai darželį – į vaiko gabumus ( juos lavinti ir ugdyti) ar trūkumus (stengiantis juos maksimaliai sumažinti)? Kodėl?
Ikimokyklinis ugdymas turėtų būti visapusiškas, apimti visas lavinimui svarbias sritis. Be to, vaikas ugdymo įstaigoje turėtų jaustis gerai, todėl geriau rinkti darželį pagal vaiko gabumus.
Kokią funkciją (psichologų manymu) turėtų atlikti šiuolaikinis darželis?
Šiuolaikinis darželis turėtų pirmiausia užtikrinti esminius vaiko poreikius: priežiūros (kad vaikas būtų pavalgęs, išsimiegojęs, švarus), saugumo (vaikas turėtų būti saugus ne tik fiziškai, bet ir psichologiškai) ir lavinimo. Labai gerai jei darželis įtraukia į bendradarbiavimą vaikų tėvus ar net kitus bendruomenės narius, atlikdamas suaugusiųjų švietimo funkciją.
Yra tėvų, manančių, kad ikimokyklinio amžiaus vaikui svarbiausia- ne ugdymo įstaiga, o pedagogas, tiesiogiai dirbantis su vaiku. Ar jie yra teisūs? Kodėl?
Iš esmės taip galvojantys tėvai yra teisūs. Vaikai tikrai nemato darželio sienų spalvos, užuolaidų ar kokio senumo yra linoleumas ar spintelės. Vaikui svarbu šilta auklėtoja, kuri geba prieiti prie vaiko, jį užimti, sudominti, kai reikia nuraminti. Augant vaikui būtų gerai, kad darželio aplinka atitiktų jo mokymosi poreikius, t.y., kad būtų įvairių priemonių pažintinei veiklai, sportui, kūrybai ir pan.
Ko tėvai gali tikėtis iš valstybinių ikimokyklinio ugdymo įstaigų?
Tėvai iš valstybinės ikimokyklinės ugdymo įstaigos gali tikėtis, kad jų vaikas bus prižiūrimas ir lavinamas pagal numatytas ir daugumai vaikų tinkamas programas, t.y. vaikų priežiūra ir ugdymas yra orientuotas į standartinį vaiką. Tačiau jei jūsų vaikas yra jautresnis, gabesnis, judresnis ar kitaip išskirtinis už standartinį vaiką, dažniausiai valstybinė ikimokyklinė ugdymo įstaiga negalės skirti papildomo dėmesio jūsų vaikui.
Ko tėvai gali tikėtis iš privačių ugdymo įstaigų? Ar visada privati ugdymo įstaiga Lietuvoje yra geriau už valstybinę?
Iš privačių ugdymo įstaigų tėvai gali tikėtis mažesnių grupių. Taigi daugiau individualaus dėmesio vaikui. Dažniausiai privačios ugdymo įstaigos labiau stengiasi prisitaikyti prie tėvų prašymų, labiau juos įsileidžia į darželio gyvenimą, parodo kas ir kaip vyksta, bet vėlgi ne visada privati ugdymo įstaiga yra geriau už valdišką. Yra tikrai labai gerų valdiškų ikimokyklinio ugdymo įstaigų, kur dirbą patyrę ir atsidavę pedagogai. Todėl privatus ar valdiškas darželis dar nieko nepasako apie vaiko ugdymo kokybę.
Ar šiuolaikinių tėvų lūkesčiai atitinka ikimokyklinių įstaigų galimybes?
Retai šiuolaikinių tėvų lūkesčius atitinka ikimokyklinio ugdymo įstaigos, ypač jei tėvai veda pirmą vaiką į darželį. Paprastai tėvai atvedę vaiką į darželį tikisi, kad jam bus skiriama labai daug individualaus dėmesio, tėvams sunku priimti tai, kad grupėje dar 14-19 vaikų, kuriuos taip pat reikia sužiūrėti, padėti apsirengti, pavalgyti, ir pan. Šiuolaikiniai tėvai tarsi nori visą atsakomybę už vaiko auklėjimą atiduoti darželiui, neretai iš auklėtojų reikalauja per daug.
Buvo laikai, kai tėvai rinkdavosi darželį, esantį kuo arčiau namų. Ar tai- pakankamai svarbus motyvas, renkantis darželį XXI a.?
Neretai ir dabar tėvai renkasi tą darželį, kuris yra arčiausiai namų. Taip tėvai sutaupo savo laiko. Visgi prieš užrašant vaiką į ugdymo įstaigą, reikėtų užsukti į ją, pabendrauti su vadovu, apžiūrėti aplinką, panagrinėti darželio ugdymo programą. Renkantis darželį, tėvai mėgsta paskaityti mamyčių forumus, bet ten esanti informacija tikrai ne visada yra teisinga ir nereikėtų ja aklai pasitikėti.
Kokios pasekmės gali būti neteisingai pasirinkus ikimokyklinio ugdymo įstaigą?
Vaikas gali nepritapti ugdymo įstaigoje, jam gali atsirasti psichologinių ar fizinių problemų.
Kokie vaiko elgesio pasikeitimai tėvus gali įspėti apie tai, kad vaikas darželyje jaučia diskomfortą? Kaip turėtų elgtis tėvai, atpažinę šiuos požymius?
Adaptacijos periodu visi vaikai išgyvena diskomfortą darželyje, nes reikia prisitaikyti prie naujų taisyklių, išbūti svetimoje aplinkoje be mamos ir tėčio. Vaiko adaptacija darželyje užtrunka nuo 1 savaitės iki pusės metų. Adaptacijos metu vaiko elgesio pakitimai yra normalu, pvz.: vaikas gali tapti verksmingesnis, piktesnis ar tylesnis. Jei ir praėjus adaptacijos laikui vaiko elgesys išlieka stipriai pakitęs, pirmiausia reikia kalbėti su auklėtojom, kaip jos mato ir vertina vaiko elgesį ir savijautą darželyje. Tada nebijoti pasitarti su specialistais. Nereikėtų numoti ranka į tokį pasikeitusį vaiko elgesį kaip miego sutrikimai (neramus nakties miegas, dažni prabudimai), valgymo sutrikimai, fiziniai simptomai (pvz.: kas rytą vaikas prieš darželį vemia).
KOKIAM VAIKUI REKOMENDUOTUMĖTE LANKYTI:
1. Valstybinę ikimokyklinio ugdymo įstaigą, dirbančią pagal visuomeninio ugdymo programas? Vaikui, kuris atitinka įprasta raidą, yra pakankamai savarankiškas, ekstraversiškas, komunikabilus, gali išsakyti savo poreikius, nėra pernelyg jautrus. Jei vaikas turi elgesio ar emocinių problemų jam geriau keliauti į privatų darželį, kur galėtų gauti daugiau individualaus dėmesio.
2. Ugdymo įstaigą, skirtą vaikams su nežymia negalia (kalbos raidos, klausos sutrikimais, regos sutrikimai). Kaip gali paveikti sveiką vaiką buvimas aplinkoje, kurioje dominuoja vaikai su spec. poreikiais? (tėvai kartais sąmoningai „susiorganizuoja“ pažymas, kad tik jiems būtų skirta vieta darželyje). Sveikas vaikas tokiame darželyje gali negauti pakankamai auklėtojų dėmesio, nes kitiems vaikams jo reikia labiau. Tokie vaikai auga empatiškesni, labiau suprantantis kitokius, paslaugesni.
3. Ugdymo įstaigą, dirbančią pagal Montessori metodiką. Jautresniems, intravertams vaikams.
4. Ugdymo įstaigą, dirbančią pagal Valdorfo metodiką. Vaikams, kurie yra individualistai, turintys meninių polinkių.
5. Kokiam vaikui rekomenduotumėte grupes, kurioje dirbama pagal menų ar fizinio aktyvumo programą? Ar verta nuo mažens vaikus orientuotiį vieną ar kitą pusę? Jei vaiko gabumai labai matomi, tada tokį vaiką galima nuo mažumės orientuoti į vieną ar kitą pusę, bet tai neturi būti daroma prieš vaiko valią ir norą. Į fizinio aktyvumo programas įtraukti vaikus, kurie yra judresnį, turi daug fizinės energijos arba kaip tik linkę į liūdnumą, baimingumą, nes fizinė veikla geriausiai pakelia nuotaiką ir savivertę. Į menines programas įtraukti jautrius, meniškos sielos vaikus.
6. Kokiam vaikui geriausia būtų lankyti dvikalbį darželį? Tokiam vaikui, kuris auga dvikalbėje šeimoje arba jei tėvai planuoja išvažiuoti gyventi į kitą šalį.
7. Lauko darželis- nauja mada ar būtinybė miesto vaikui? Šiai dienai tai yra mada, bet ta mada naudinga tiems vaikams, kuriems reikia stiprinti imunitetą, būnant gryname ore.